dinsdag 28 december 2010

Training


Goed. Het gaat dus goed. Zonder dat er een maar op volgt. Tenminste, niet een maar die het goed gaan onderuit schoffelt. Maar wel: hoe werkt dat eigenlijk, als het goed gaat? Ik heb dus geen idee. Ik ken dit gevoel niet. Ik heb nooit geweten hoe het is om vertrouwen in mezelf te hebben. Om een bestaan met een bodem te hebben. Zonder dat het de bodem van een put is.

Als het slecht gaat, voel ik dat overal. In al mijn spieren en botten. Als een last die op mijn schouders drukt en als een knoop die in mijn maag zit en als een vlijmscherp mes dat in mijn hart steekt. Als een schreeuw die in mijn keel blijft steken. Om nog maar te zwijgen over de steeds maar doordraaiende carrousel aan gedachtes in mijn hoofd waar geen enkele rem op zit. Het is een zwaar gevoel en het enige wat je ertegen lijkt te kunnen doen, is je er vooral niet op concentreren. Loslaten moet je het, maar als een plakkerig stuk kauwgom blijft het aan je handen kleven. Hoe meer je ervan af wilt, hoe erger het wordt.

Het gevoel dat het goed gaat, blijkt een veel vager gevoel te zijn. Op het gevoel dat het goed gaat moet ik me juist wel concentreren. Ik moet het stevig vasthouden, maar niet te hard knijpen, want het is veel brozer dan het lijkt. Het is een bepaalde behendigheid, vermoed ik.

Nu het toch te glad is om te gaan hardlopen, kan ik mooi dat foefje trainen.

3 opmerkingen:

Suzanne zei

Het gevoel dat het goed gaat, afgezet tegen slecht. Vasthouden tegenover loslaten. Mooi verwoord en zeker niet makkelijk allemaal.
Ik hoop dat je snel weer op twéé terreinen kunt oefenen.

karin r. zei

ha! daar gaat mijn boek dus o.a over. het is ergens raar dat je weet hoe slecht voelt en op het moment dat het goed gaat je bijna twijfelt aan je gevoel. 'zit ik me nu goed te voelen?' of 'ik zit me nu goed te voelen, maar wat nou als ik me over een minuut weer slecht voel?' alsof je je niet goed zou mogen voelen. heel maf!

dat liedje van hans teeuwen: ik voel me keigoed, ik voel me keigoed' dat liedje moet je eens zingen op het moment dat je je goed voelt. :-)

Dit is MarsMania zei

@Suzanne De sneeuw smelt nu snel. Dus ook met de hardlooptraining komt het snel weer goed!

@Karin r. Inderdaad: alsof je je (van jezelf!!) niet goed zou mogen voelen. Raar hoe dat werkt!