woensdag 15 december 2010

Kerstpakket


"Is een kerstpakket een goed idee?" vroeg een collega onlangs op Yammer. "Is het lekker en leuk of is het zonde van tijd en moeite?"
Ik schrok van de vraag. Djiezus, is het nú alweer kerstpakkettentijd? Ondanks sneeuw, kou en gladheid vertelt mijn hoofd me dat het pas geleden nog zomer was. Nouja, denk ik even later, het is zeker een inventarisatie, misschien krijgen we dit jaar dan voor de verandering niet het geijkte pakket. Ettelijke minuten verstrijken voordat ik besef dat het echt al december is en dat het straatbeeld binnenkort gedomineerd zal worden door mensen die slepen met dozen in allerlei soorten en maten, de één nog gezelliger gedecoreerd dan de ander.
Toen we allemaal nog minder druk waren, gingen we altijd elke eerste week van het jaar op vakantie met G. en L. en schoonbroer. Verplichte bagage: het kerstpakket. Op de laatste vakantieavond stelden we een kerstpakkettenmaaltijd samen. Die bestond meestal uit heel veel toastjes belegd met kaasjes zonder smaak uit blik en tonijn uit blik, soep uit blik en als nagerecht vruchten op zware siroop uit blik. Wijn hadden we meestal ook, soms een luxe ogende fles bronwater en vaak wonderlijke vruchtensappen die je nooit in de supermarkt had gezien of zou gaan zien.
Vanochtend trof ik een gigantische doos aan op mijn bureau.

Iemand interesse in een grote puntzak marshmellows? Een Donald Duckpocket (nr. 168)? Of een iedereen-kan-schilderen-inkleur-schilderij-voor-kinderen?

8 opmerkingen:

Maz zei

Ik nomineer mijn neefje voor de Donald Duck pocket.

Ik ga straks ook met een doos onder de arm de bus in...het is verschrikkelijke onzin, maar toch ben ik dol op die verrassingspakketten.

Maz zei

Duh. Zijn moeder krijgt hetzelfde pakket als jij....

swan zei

Marrrssshhhhhmellowsss! Jaaaa! Alles wat zoet is, verdwijnt in mijn kerstpakKWEK

Suzanne zei

Een kerstpakket...mijn laatste moet zo'n 10 jaar geleden zijn geweest. Geen flauw benul meer wat erin zat. Zelfs niet de flauwste herinnering.(zeker verdrongen...)
Enne, doe mij zo'n iedereen-kan-schilderen-schilderij! Lekker creatief ;-)
Zat er trouwens ook nog iets leuks, lekkers bij..?

Dit is MarsMania zei

@Maz En was jouw pakket de moeite waard?

@Swan Ik zal eens kijken of ik een passende envelop heb voor die dingen. Gelukkig kan ik ze flink indrukken ;-)

@Suzanne Creatief? Dat iedereen-kan-schilderen-schilderij? Echt, ik moet je enorm teleurstellen... :-) Het enige echt leuke vind ik een dingetje voor een waxinelichtje waarbij iets gaat ronddraaien als je het lichtje aan doet - volg je het nog? ;-)

Jooper zei

Wij krijgen hier altijd een magnumfles Prosecco en verdelen de relatiegeschenken. Wat meestal resulteert in nog meer bubbels :-) Voor mij dus geen hertenreetpate in blik of een potje konijnenlevertjes op zware siroop.

Suzanne zei

Ja, ik ken ze: de ronddraaiende dingetjes als je het lichtje aansteekt. Mijn ouders hadden vroeger een variant die ook tingelde. Subtiel kerstgeluk. (eveneens subtiel kerststress verhogend...)

Dit is MarsMania zei

@Jooper Niet echt Prosecco-weer, nu!

@Suzanne Wij hadden thuis ook zo'n ding met tingeltjes. De mijne uit het kerstpakket tingelt niet. En hij draait nu ook al niet meer... :-(