zondag 28 november 2010

Grens


"Toch is het raar", zeg ik tegen K., "dat ze in de hulpverlening geen onderscheid maken tussen wat bij je karakter hoort en wat bij je stoornis."
"Maakt dat dan wat uit?" vraagt K. sceptisch. "Is het niet hetzelfde?"
"Natuurlijk is het niet hetzelfde", reageer ik fel. "Kijk. Ik ben nou eenmaal graag op mezelf. Ik wil niet altijd op alles reageren. Ik ben iemand die observeert. Dus soms ben ik stil. En hou ik me afzijdig. Maar wat zegt de ggz daarover? Dat dit onderdeel van mijn stoornis is. En dat ik daar dús iets aan moet doen."
Deze week stuitte ik tijdens het opruimen van mijn werkkamer op de uitslag van de Sterke Kantenquiz, die ik deed in september 2008. En welke karaktereigenschappen springen eruit? Juist. Bescheidenheid. Bedachtzaamheid. Beheersing. Onder andere.
Best raar, dat bepaalde eigenschappen volgens een test sterke kanten van je karakter zijn, en dat diezelfde kenmerken volgens de hulpverlening onderdeel van een stoornis vormen. Best raar ook, dat je er dan maar blindelings aan gaat werken. Zonder je af te vragen hoeveel last je er eigenlijk van hebt. Zonder dat je je iemand zich afvraagt of het misschien zo verkeerd niet is, zoals je bent.

Waar ligt de grens tussen gek en gewoon?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo mevrouw Marsmania, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Als men zegt dat bepaalde persoonskenmerken, ziekelijk zijn, dan doet men geen recht aan de persoon, het is slecht voor je zelfvertrouwen, en de suggestie dat je zou moeten veranderen, is schadelijk. In de psychiatrie labelen ze te snel iets als ziektesymptoom. Laat je niet gekmaken!

Dit is MarsMania zei

@Alette Ook weer raar. Dat je bij de hulpverlening aanklopt om beter te worden. En dat je vervolgens moet uitkijken dat ze je niet gek maken ;-) !

Anoniem zei

Tja, 'de hulpverlening' is ook maar gebaseerd op aannames, en wat als goede hulpverlening wordt beschouwd, dat ligt aan de tijdgeest... en ook niet iedereen die in de hulpverlening werkt heeft er talent voor, en ook kan het gewoon niet klikken, het zijn eigenlijk net mensen :-) die hun best doen, en soms werkt het heel goed en soms helemaal niet.

Dit is MarsMania zei

@Alette Ik kan alleen maar zeggen dat je helemaal gelijk hebt!