vrijdag 22 oktober 2010

Keuzestress


Het kan niet anders of het is deze week De Week Van Het Compliment (en tegelijk wordt de stelling van N. bewezen: als je er goed op let, dan zie je overal complimenten).
"Hoi MarsMania", begint een e-mail in mijn inbox op werk. "We hebben gemerkt dat je iedereen op de voet volgt. Je interesse in alles wat er binnen de organisatie gebeurt is fantastisch."
Het is natuurlijk niet de hoogste baas die zijn tevredenheid uitspreekt over mijn belangstelling in wat er speelt op werk. Het is gewoon maar een automatisch bericht van Yammer, Twitter-op-kantoor. Voor mensen als ik, die moeilijk kunnen kiezen en liever niemand teleurstellen en die eigenlijk stiekem ook door iedereen aardig gevonden willen worden al zullen ze dat nooit hardop zeggen, voor dat soort mensen dus heeft Yammer een heel fijne optie die Follow Everyone heet. Maar het is uit met de pret: "Op vrijdag 29 oktober ga je stoppen met het volgen van iedereen in je netwerk." Deze zin zou zó uit een horoscoop kunnen komen en in dat geval zou ik erom lachen. Nu is het bittere ernst. "Voor die tijd kun je een keuze maken voor wie je wilt blijven volgen."
Ik vraag het me af, of ik dat binnen een week kan. Of ik óóit kan kiezen. Tot ik denk aan de vergadering van gisteren. Daar maakte één van mijn volgers mij zo verlegen dat ik bijna onder tafel wegkroop.
"Ik doe niks met Yammer", zegt ze, "ik kijk alleen een paar keer per dag of MarsMania iets heeft geyammerd, verder lees ik niets."
Terwijl ik een knalrode blos voel oprukken kijk ik haar onderzoekend aan.
"Serieus, hoor" knikt ze ernstig en alsof het niets bijzonders is wat ze me heeft verteld, gaat ze over op het bespreken van de notulen.
Eén iemand heb ik al gekozen om te volgen.

Geen opmerkingen: