maandag 26 juli 2010

Koe

Uit: De Volkskrant van 24 juli 2010

De eerste afspraak met mijn coach heb ik pas over een week of vier. Om de tijd te overbruggen toch alvast aan de slag te gaan, heeft ze me een aantal opdrachten gestuurd. Eén van de vragen die ik moet beantwoorden is wat ik altijd al graag heb gedaan. Daarover hoef ik geen seconde na te denken: schrijven, dat is wat ik altijd het liefst heb gedaan, vanaf het moment dat ik het kon. Eén van mijn eerste in eigen beheer uitgegeven boekjes, waarvan overigens slechts één uniek exemplaar bestaat, een geheel in kleur geïllustreerde uitgave, heet De man die alles kan. Bekroond met de Gouden Kwast, hoewel, dat weet ik niet helemaal zeker – de achterflap vermeldt dat het boek de Gouden Kwast verdient, maar of de prijs werkelijk is toegekend, kan ik helaas niet achterhalen.
Hoe dan ook.
Ik zag bijgaande foto in de krant van afgelopen zaterdag, grabbelde mijn zelfgeschreven boek uit de kast en bladerde ongeduldig naar het volgende verhaal:

De Koe
"Hup Berta, uit je stal!" riep een boer. "Berta, kom dan!"
Maar de koe kwam niet.
"Was Jan er nou maar", dacht de boer. "Die zou me mooi kunnen helpen."
Gelukkig kwam Jan net langs.
"Jan", riep de boer, "wil je me even helpen?"
"Ja hoor", zei Jan. "Waarmee?"
"Berta moet uit de stal, maar ze wil niet."
"Laat dat maar aan mij over", zei Jan. Hij liep om de koe heen en zei: "Ik heb het."
Berta was nog vastgebonden. Jan maakte de knoop los en zei tegen de boer: "Hier is je koe, boer."
"Dank je wel", zei de boer en ging met de koe naar de wei.

2 opmerkingen:

jijmetjebekje zei

heb je koetjes verhaal op jijmetjebekje@wordpress.com over genomen ,hoop dat je dit niet erg vind,mocht je het wel lastig vinden dan haal ik het er meteen weer af.
Vriendelijk groetje van jijmetjebekje/auk

Dit is MarsMania zei

@jijmetjebekje Ik vind het prima als je dingen van mijn site overneemt. En dit verhaal is er wel echt één voor jou toch? Maar!! Volgende keer wel met bronvermelding, oké?