zaterdag 3 juli 2010

Breaking


Van onze correspondent - In het plaatsje O., ingeklemd tussen bollenvelden en stedelijk gebied, Noordzee en Kagerplassen, zijn de bewoners van een jaren vijftig-rijtjeshuis vannacht verrast door een goedkeuring in hun voortuin. De goedkeuring is nog niet opgeëist, maar gezien de aard ervan en de vindplaats, wordt gedacht aan de Radicale Bond van Tuingoedkeurders (RBT). Deze organisatie bestaat sinds 1963, maar treedt slechts zeer zelden met goedkeuringen in de openbaarheid.

De bewoners zijn verbouwereerd. K.: "Ik dacht eerst: dit moet een grap zijn. Als je ziet hoe de tuin erbij ligt." Ze wijst om zich heen: het gazon wordt beheerst door bruine plekken en paardenbloemen, de grond van de perken bestaat uit droog zand en het geheel wordt overschaduwd door een gigantische berk die op het terrein van de buurman staat.
MarsMania: "Het kan niet anders of het is vanwege de Griekse crisis."
De Griekse crisis? Op welke manier houdt die verband met de activiteiten van de RBT?
"De Griekse crisis is onze kleine olijfboom. Deze winter is hij door nalatigheid van mijn kant bevroren in de pot waarin hij stond. En vervolgens verdronken in het smeltwater. Maar ik wilde hem niet opgeven. Ik was radeloos. In een wanhopige laatste poging heb ik hem in de volle grond gezet. Tot vier weken geleden verloor hij slechts blad. Zelfs mijn schoonmoeder geloofde er niet meer in. Toen ineens kreeg hij knoppen. En nu nieuw, prachtig groen blad."

De goedkeuring heeft plaatsgevonden tussen 22.30 uur op vrijdagavond 2 juli en zaterdagochtend 3 juli 7.30 uur. Wie iets heeft gezien of gehoord, of andere tips heeft die kunnen leiden naar de daders, wordt verzocht contact op te nemen met de plaatselijke autoriteiten.

Geen opmerkingen: