zondag 1 november 2009

Itchy



Vandaag heb ik een missie. Namelijk de missie Maak Toch Eens Af Waaraan Je Ooit Begon, MarsMania. Concreet betekent dit dat ik de zak broodmix voor abdijbrood met pompoenpitten die zich reeds meer dan drie maanden in de middelste keukenlade bevindt, ga omzetten in twee zelfgebakken broden. Vrijdag al zette ik niet alleen de zak klaar op het aanrecht, maar legde ik ook alvast het kookboek met broodrecepten neer. Gisteren voegde ik daar een bakvorm aan toe. Geen ontsnappen aan dus, vandaag. Ook al voel ik aan hoe het bloed door mijn aderen stroomt en aan de manier waarop mijn ogen staan en aan een niet te definiëren sensatie in mijn hoofd dat het weer zo'n dag is. Zo'n dag waarop ik niet aan de slag moet gaan met Photoshop omdat dan de laptop in de vuilnisbak zal belanden. Zo'n dag waarop ik niets moet willen naaien omdat dat zal resulteren in een in heel veel kleine reepjes verscheurd stuk stof. Zo'n dag waarop ik pennen, lepels, stofzuigers, boeken, borden, papieren, hondenriemen en bijna ook mijn zelfbeheersing uit mijn handen laat vallen. Zo'n dag waarop ik voor niemand iets te drinken moet inschenken omdat ik alle kopjes en glazen te vol zal doen en er een grote smeerboel van maak. Zo'n dag waarop ik zeker geen deeg moet kneden omdat het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tegen het plafond zal eindigen en niet in de oven. Maar ik heb nu eenmaal die tegen-beter-weten-in-aard en mijn missie, bovendien. Wat moet, dat moet, is één van de wetten van MarsMania, ook als het niet moet.
De iPod van K. heeft kennisgemaakt met water. Hond was blij met de pistachenootjes die allemaal op de grond vielen toen ik naar het doosje zonnebloempitten reikte. De keukenweegschaal blijkt uit drie delen te bestaan en niet uit twee, zoals ik tot nu toe dacht en wat uitermate functioneel was. Maar het deeg eindigde niet tegen het plafond. Wel voor een deel in de gootsteen. Eerlijk gezegd had ik nog twee plannen in het kader van mijn missie, vandaag. Maar ik heb zo het idee dat ik die maar beter wat kan uitstellen.

Geen opmerkingen: