vrijdag 9 oktober 2009

Dokter



Het gemak waarmee mijn huisarts via de assistente herhaalrecepten voor grote hoeveelheden antidepressiva meegeeft, heeft me altijd verbaasd. Alleen de apotheek wil nog weleens letten op de voorraad die ze meegeven – maar dat is helemaal afhankelijk van welke apothekersassistente je treft. Ondanks mijn verbazing vind ik het zelf altijd wel een rustig idee dat ik niet snel zonder pillen kom te zitten. Het is me voorheen meer dan eens overkomen dat ik op het allerlaatste nippertje in de gaten kreeg dat ik door mijn medicijnen heen was en à la minute een nieuw recept moest aanvragen. En op die momenten, dat zul je altijd zien, was de dokterspraktijk onbereikbaar, of werd je in de wacht gezet en vergeten, belde je net in de lunchpauze, was de apotheek gesloten wegens weet-ik-veel-wat, of had ik een migraineaanval waardoor ik überhaupt geen kant op kon. Sindsdien probeer ik een vooruitziende blik te hebben en als ik dan toch bel voor iets heel anders, bestel ik meteen ook maar de antidepressiva. Ook al ligt er nog een voorraadje voor enkele weken. En dat laat de dokter dus totaal onverschillig. Zoals alles haar koud lijkt te laten. Reden, onder andere, voor het project Zoek-nu-toch-eens-eindelijk-een-andere-huisarts, dat zijn voltooiing nadert. Maar goed, nu had ik deze dokter toch nog even nodig voor een herhaalrecept. "Er staat hier dat je met de aanvraag van de pillen van 75 mg 32 dagen vooruit loopt", meldt de assistente. "Hè? Wat zeg je?" vraag ik verbaasd. Ik verstond haar wel, maar kan de boodschap niet bevatten. Hebben ze een nieuw computersysteem? Of nieuwe antidepressivaverstrekkingsrichtlijnen? Een nieuwe assistente? Of een combinatie daarvan wellicht? De assistente herhaalt wat ze zei. En maakt meteen een snelle rekensom, waardoor ik alsnog de oude, vertrouwde enorme hoeveelheid zal krijgen. Klantvriendelijkheid ten top. De beoogde nieuwe huisarts schrijft alleen in een consult herhaalrecepten voor dergelijke pillen . Bemoeizucht? Betrokkenheid.

Geen opmerkingen: