maandag 21 september 2009

Reinigingsdoekjes


Op mijn bureau tref ik een doos facial tissues extra soft aan. Daarnaast staat een spray voor het hygiĆ«nisch reinigen van huid en handen en een bus telefoonreinigingsdoekjes. In tegenstelling tot de handreinigingsspray zijn de telefoondoekjes geparfumeerd. En die horen ongetwijfeld bij de enorme, glimmende, nieuwe telefoon die ik ook op mijn bureau aantref en waardoor ik in eerste instantie denk dat ik nu toch echt ben bevorderd tot beheerder van de telefooncentrale. Als ik beter kijk zie ik dat eenzelfde gevaarte op de bureaus van mijn collega’s staat en dan weet ik het weer: er was zoiets als het in gebruik nemen van een nieuwe telefooncentrale en deze vooroorlogse, niet eens draadloze modellen maken deel uit van die operatie. Op de nieuwspagina op intranet lees ik dat de apparaten nog niet in gebruik zijn. Wel heeft iedereen een opleiding gehad voor het gebruik van het ding. Behalve ik. Ik zou trouwens niet weten waarom ik opgeleid moet worden om met een telefoon om te kunnen gaan – ik ben heus ook tevreden met een gebruikershandleiding. Ik vermoed trouwens dat het een kwestie is van de hoorn oppakken als er een oproep is en misschien, als complicerende factor, moet ik ook nog op een knopje drukken waarbij een lampje knippert. Zoiets. Bedenk hierbij even dat het me een week kostte om uit te vinden hoe ik in vredesnaam met mijn prachtige nieuwe smartphone oproepen kon beantwoorden. Alles kon ik er al mee: foto's maken, e-mail versturen en ontvangen, internetten, mijn agenda beheren, gezellig de boel synchroniseren met mijn pc, kijken waar ik me bevind, het plaatselijke weer raadplegen, sms'en, mms'en, zelfs iemand opbellen – ach, wat was ik toch handig ermee. Maar wie mij ook belde, aan de telefoon kregen ze me niet. Ter geruststelling: ik ben er inmiddels achter. En ter verdediging van mezelf: het stond niet in de bijgeleverde handleiding, maar ergens op internet. Hoe dan ook. Als ik de grote zwarte telefoon eenmaal mag gebruiken, kan ik hem daarna schoonmaken met de geparfumeerde telefoonreinigingsdoekjes. Fijn. Ik verheug me er nu al op.

Geen opmerkingen: