zondag 20 september 2009

Nieuw


Vakantie doet rare dingen met je, hoor. Met mij tenminste. Om te beginnen klinken alle vogels hier ineens heel exotisch. Zelden deed ik langer over een wandeling met Hond door het bos dan afgelopen week - bij praktisch elke boom tuurde ik omhoog in de hoop te ontdekken welke wonderlijke vogeltjes die mooie klanken voortbrachten. Vermoedelijk gewoon koolmezen en merels, misschien een roodborstje hier en daar. Zo snel wen je dus aan het voortdurende gekras van bonte kraaien, het gekwetter van tjiftjafs en fitissen en het pruut pruut van grote zwermen bijeneters. Koffie is ook zoiets. Een sterk bakkie ging er altijd wel in bij mij. Tenzij je expliciet om Griekse koffie vraagt (in zo'n klein kopje met vooral veel drab onderin) krijg je in Griekenland oploskoffie. Slappe oploskoffie, om precies te zijn. En dat beviel toch best goed, blijkt nu. Aan het einde van een vakantie wilde ik doorgaans wel weer naar huis, was ik klaar met vakantie vieren, hoefde ik even nergens meer naar toe. Maandag waren we nog maar amper thuis - de koffers stonden nog ingepakt en wel in de gang - of ik surfde al rond op internet op zoek naar weer nieuwe nog niet ontdekte oorden in Griekenland. Maar vooral heb ik sinds de vakantie zo mijn vraagtekens bij mijn reputatie als huismus aller huismussen. Op deze derde dag van het weekend, waarvan er twee buitenshuis zijn doorgebracht, behoor ik de behoefte te hebben om thuis te blijven en rond te keutelen. Zeker, zeg ik tegen mezelf, als je bedenkt dat ik sinds onze thuiskomst nog geen hele dag thuis geweest ben! En, zo voeg ik er aan toe, vergeet die intensieve cursusdagen niet. Maar ik ben er niet van onder de indruk. Ik heb zin om wéér op pad te gaan. Net als in Griekenland tijdens de flydrive: elke dag ergens anders naar toe beviel me uitstekend. En natuurlijk, die vaste stek op Skopelos was best oké - voornamelijk omdat ik daardoor niet meer met mijn koffer hoefde te sjouwen. Maar de hele dag bij het huis blijven? No, thnx. Het is me wat. Jaren probeerde ik als a brand new me van vakantie terug te komen - ga ik eindelijk eens weg zonder bijbedoelingen, kom ik blijkbaar veranderd terug. Rare dingen, dat doet vakantie met je.

PS:
Ik zeg tegen K.: "Wat zullen we eens gaan doen vandaag?" Zegt K.: "Hé, moet jij niet rustig aan doen? Ben je niet een beetje hyper?"

Geen opmerkingen: