dinsdag 11 augustus 2009

Update


Dankzij de vaste telefoon die tijdelijk op non-actief staat loop ik een belletje van mijn moeder mis. Dan maar een sms'je, zal ze gedacht hebben. "Hoi. Ik heb je net gebeld maar de vogel is gevlogen. Hoe gaat het met je?" Het is weer tijd voor de maandelijkse update. Wat zal ik er nu weer eens van maken - "Met mij gaat het goed, en hoe is het weer bij jullie?" Hm, misschien ligt het er dan iets te dik bovenop dat ik geen zin heb in een gesprek. Het lastige is dat ik me altijd direct erg moe voel als ik mijn moeder spreek. Voor ik het kan tegenhouden flap ik dat er ook zomaar uit. "O, een beetje moe, een beetje druk geweest." Geheid vraagt mijn moeder dan paniekerig: "Werk je alweer volledig?" Of ze zegt op enigzins hysterische toon: "Ja, daar was ik al bang voor, met dat nieuwe werk." Andere optie is dat ze zenuwachtig vraagt: "Slaap je wel goed?" Eventueel is de variant: "Eet je wel goed?" Of misschien wel: "Moet je nog steeds zoveel in het huishouden doen als je uit je werk komt?" Want dat is het beeld dat mijn moeder heeft: dat K. mij opjaagt om 's avonds te stofzuigen en te wassen en te koken en te boenen en te poetsen en te strijken en boodschappen te doen. Wat in de verste verte niet zo is - anders dan mijn moeder laat ik me bepaald niet vertellen wat ik moet doen of laten. In ieder geval moet ik dus voorkomen dat ik de woorden moe en/of druk in de mond neem. "O, het gaat goed hoor." Volgende vraag, graag. Hoe het op mijn werk is. "O, goed hoor." Next. Hond, hoe gaat het met Hond. "Goed hoor." Ik kan niet anders dan me op de vlakte houden omdat alles wat ik méér vertel tot haar misplaatst nerveuze dan wel angstige en soms zelfs jaloerse reacties leidt. "Hoe het gaat, vroeg je? Well, I'm working, making money, I'm just starting to build a name. Zei je iets? Sure I'm sober, sure I'm sane, met mij niets aan de hand hoor. Never better, life's perfect. Wat? O, nou, I'm hungry, I'm dirty, I'm losing my mind but everything's fine, dat zeg ik toch. Hè? I just tell you what you wanna hear. Now you cuddle up and sleep tight. Tsja, zat er zomaar ineens een liedje* in mijn hoofd - hallo? O, je hebt al opgehangen."

* Mother mother van Tracy Bonham, 1996

Geen opmerkingen: