zondag 2 augustus 2009

Hoofd (3)


Er bestaan van die mensen die al jaren dezelfde hobby hebben. Die daarin steeds beter worden omdat ze er cursussen of lessen voor volgen en die zelfs afmaken. Jaloers ben ik op die mensen. Ik wou dat ik iets van het geduld van die mensen had. Dat ik niet zo wispelturig was. Dat ik mijn aandacht beter kon vasthouden. Terwijl ik op mijn knieën over de grond kruip en me in ingewikkelde bochten wring om een patroon van het werkblad over te nemen op overtrekpapier, ben ik in mijn hoofd helemaal niet bezig met de tuniek die ik wil maken. Doordat ik tegelijkertijd in gedachten een ontwerp voor een muurdecoratie probeer uit te werken, maak ik de eerste domme fout. Ik trek een moeilijk patroondeel over dat ik helemaal niet nodig heb. Fuck. Al die moeite voor niets. Het is al een rotkarwei, dat overnemen van het patroon. Al die lijnen die door elkaar staan, overtrekpapier dat nooit transparant genoeg is om zonder te gaan aarzelen lekker door te werken. Puntjes, sterretjes, pijlen en andere symbolen die je altijd over het hoofd ziet en die essentieel blijken te zijn. Terwijl de tekens die je wel zo zorgvuldig overneemt nergens toe dienen. Oké MarsMania, hoofd erbij nu. Maar ik maak geen indruk op mezelf. Onmiddellijk ga ik opnieuw de fout in - ik was afgeleid door een idee voor een collage. Weer heb ik iets getekend dat niet bij dit tuniekje hoort. Mijn handen trillen van ingehouden woede en terwijl ik mijn best doe om heel rustig in en uit te ademen, gum ik al die nutteloze lijnen weer uit. Mens! Waarom ben je niet gewoon tevreden met de hobby die je hebt? Waarom wil je duizend-en-één dingen erbij doen? Het scheelt niet veel of ik donder het patroon, dat nu eindelijk klaar is, uit het raam. Mijn hele zondagmiddag verkloot, denk ik. Wat een rare gedachte is, want uiteindelijk is naaien toch ook een leuke hobby? Al begin ik daar sterk aan te twijfelen, als ik merk hoe driftig ik geworden ben. Ik wil met van alles gooien en heel veel kapot maken en dan schoppen tegen de brokstukken. Ik doe het niet. Waarom kan ik me niet gewoon op één ding tegelijk concentreren? O, hoofd van MarsMania, waarom hou jij je nou nooit eens stil?

Geen opmerkingen: