woensdag 15 juli 2009

Watersnood


You may experience some residual drowsiness, waarschuwt het etiket. Drowsiness. Het is een woord waarvan ik een beetje giechelig word. Is het trouwens niet juist de bedoeling om lekker soezerig te worden van deze pillen? En wat slaperigheid overdag kan nooit zo erg zijn als de vermoeidheid waaraan ik al bijna gewend dreig te raken. Toch is het een beetje spannend om een pilletje in te nemen. Al meerdere keren heb ik me ervan vergewist dat er, volgens het etiket dan, geen rare stoffen in zitten. Het is gewoon melatonine en vitamine B6. Maar dan wel aangeschaft via een website die middeltjes importeert uit Amerika. Het zou zomaar een dubieus handeltje kunnen zijn. Ondertussen smeer ik sinds enkele weken een scherp ruikende crème op mijn benen, met de bedoeling het schoppen 's nachts tegen te gaan. Aanbevolen door een acupunctuurmevrouw die geen antwoorden vroeg aan flesjes, maar die vragen stelde aan mij. Ze raadde me acupunctuur trouwens af, maar vond mijn situatie wel boeiend. En ik heb haar niet eens verteld dat ik niet alleen een balletcarrière heb 's nachts, maar ook een geheel gemoderniseerde versie van de sprookjes van de gebroeders Grimm bij elkaar droom en bovendien een irrigatiesysteem voor Afrika ontwikkel. Dat laatste is weer eens iets nieuws. Hernieuwd, eigenlijk, terug van weggeweest. Als ik niet wakker word van mijn benen of door een nachtmerrie, dan gebeurt dat wel omdat er een zwembad is ontstaan in mijn bed. Tenminste eenmaal per nacht moet ik mijn shirt verwisselen. Bij voorkeur zou ik direct het beddengoed ook vervangen, ware het niet dat ik dat, zo midden in de nacht, teveel gedoe vind. Ik probeer daarom een methode te ontwikkelen waarmee al dat transpiratievocht opgevangen wordt en rechtstreeks getransporteerd naar al die droogstaande gebieden in Afrika. Echt, het zal het watertekort misschien niet helemaal oplossen, maar het zal zeker een belangrijke bijdrage leveren. Maar uiteindelijk wil ik toch alleen maar het liefst gewoon slapen om pas wakker te worden als 's ochtends de wekker gaat. Vannacht heeft K. bezorgd gecheckt of ik nog ademde. Ik lag zo stil, zei ze vanochtend. Hulde aan de residual drowsiness.

Geen opmerkingen: