zondag 17 mei 2009

Voorzorgsmaatregelen


Als je bij mijn ouders op bezoek gaat, doe je er goed aan om een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen.
  1. Drink vooraf zo min mogelijk. Dit om te voorkomen dat je op hun wc moet plaatsnemen. Die is zo klein dat zelfs ik met mijn schamele 1,63 m er niet op kan zitten zonder mijn knieën te stoten. Bovendien is de wc meestal niet schoon.
  2. Eet vantevoren wel veel. Het is altijd gedoe met hapjes. Sowieso te weinig. Vaak niet lekker of van dubieuze herkomst.
  3. Trek geen kleding aan met teksten of dessins op borsthoogte. Mijn vader kijkt er ongegeneerd naar en maakt er opmerkingen over. Kleding is hoe dan ook lastig, of het dragen van een lekker luchtje. Mijn vader zegt er ongetwijfeld iets over, wat op zich leuk kan zijn, ware het niet dat vervolgens mijn moeder groen en geel ziet van jaloezie en dat niet onder stoelen of banken steekt.
  4. Elk kadootje dat je geeft is goed, zegt mijn moeder. Behalve het kado dat je geeft. Moederlief is vrijwel nergens blij mee. Een boek: ze moet nog zóveel boeken lezen. Een plant voor in de tuin: ze moet nog zóveel in de tuin doen. Een sjaal, een tas, een kledingstuk: ze zal doen of ze er blij mee is, maar je ziet aan haar blik dat ze het gaat opschrijven in het notitieboekje "Weg te geven kado's". Omdat ze alles tergend langzaam en zonder het papier te scheuren uitpakt, kan ze het in de originele verpakking doorgeven. De tuinfakkels die wij gaven zette ze onuitgepakt in een hoek. "Weer wat nieuws voor de vogels?", was haar enige commentaar. Op de bijbehorende supersize waxinelichtjes reageerde ze met aan hysterie grenzend enthousiasme.
  5. Vergeet niet om je horloge om te doen. Als je je op het ergste voorbereidt, dan kan het zowaar nog meevallen ook. Voor je het weet is het later dan je dacht dat het zou worden.

Geen opmerkingen: