woensdag 6 mei 2009

Uitverkoop


In de aanbieding: schuldgevoel. Grote voorraden heb ik ervan. Terug wil ik het niet, er zit geen garantie op, geen bedenktijd, niets. Maar je kan nu nog kiezen wat het beste bij je past, ik heb het in alle soorten en maten. Bijvoorbeeld mijn schuldgevoel over Hond. Altijd denk ik dat ik Hond niet goed genoeg verzorg. Dat ik haar niet lang genoeg uitlaat. Dus ook als ik er weinig zin in heb, doe ik een rondje bos. Heel af en toe krijg ik mezelf zover dat ik rationeler denk. Maar alleen als Hond na het blokje om nog in de tuin kan rondrennen. Dit is maar een klein formaat schuldgevoel. Die kan je er als extraatje wel gratis bij krijgen. Ook als je geen vaste klantenkaart hebt. Gratis bij mijn gevoel van tekortschieten in het maken van afspraakjes met L., H., C. en S. - en anderen. Of ze eens bellen. Vaker mailen. Weet wat je doet, hoor. Het is een rotgevoel. Maar misschien ben je wel meer geïnteresseerd in het allergrootste schuldgevoel dat ik heb. Dat enorme allesverterende schuldgevoel. Ja, ook die is in de aanbieding. Wat zeg ik - daar wil ik zelfs wel geld op toe geven. En doe er dan asjeblieft mee wat je wil, ik hoef het niet te weten. Mijn schuldgevoel tegenover mijn ouders bedoel ik. En broer 2, ook - het is een pakketaanbieding. Ik weet heus wel dat ik tegenover hen in niets tekortschiet - zij horen degenen te zijn die zich moeten afvragen of ze alles wel goed hebben gedaan, of ze niet eens zouden bellen, zouden vragen hoe het met mij gaat, laten merken dat ze om me geven. Als ze om me geven. Ik weet echt wel dat ik goed genoeg mijn best doe. Of in elk geval meer dan voldoende mijn best heb gedaan. En toch weet ik ook zeker dat ik ze teleurstel, steeds opnieuw, en dat het allemaal mijn schuld is. Hij is voor jou, deze aanbieding, je hoeft alleen maar ja te zeggen. Geen verdere verplichtingen, geen contracten, geen kleine lettertjes. Pak die kans.

Geen opmerkingen: