dinsdag 26 mei 2009

Familie


Laatst vertelde een collega dat hij door onderzoek naar zijn stamboom ontdekte dat ergens in Nederland een standbeeld van zijn overgrootmoeder staat. Ook mijn collega A. blijkt met een stamboekonderzoek bezig te zijn. En volgens mijn vader is iemand in mijn familie verdiept in een genealogische speurtocht. Jaren geleden al beloofde hij me wat gegevens te geven - om één of andere reden lijkt het me leuk om te weten waar het spoor in de geschiedenis toe leidt. Zo beloofde mijn vader ook om me het dagboek uit de oorlogsjaren van mijn oma te laten lezen. En hij beloofde me een Fiat 500 als ik mijn rijbewijs zou halen. "Veel beloven, weinig geven doet de gek in vreugde leven", was één van zijn favoriete uitspraken. Gisteren stond A. met een mini-stamboomonderzoekje naar mijn vaders familie naast mijn bureau. Zoals ik al eens had gehoord, kan de naam van mijn vader terug te voeren zijn naar een varkenshoedergeslacht in Brabant. A. vindt het eigenlijk een beetje mager resultaat, maar ik raak enthousiast. "Kan je dan ook uitzoeken hoe het zit met de familie van mijn moeder?", wil ik weten. Mijn moeder heeft ooit beweerd dat de voorouders van haar moeders vader afstammen van Portugese joden. Ik wil nu weleens weten of ik zomaar fado's mooi vind of dat het in mijn dna zit. "Dat kan jij ook zo uitzoeken", zegt A. Wie, ik? Kan ik dat? En inderdaad: drie muisklikken later prijkt er een foto van mijn grootmoeder op mijn beeldscherm. Twee klikken later heb ik een trouwfoto van haar en mijn grootvader te pakken. Binnen vijf minuten weet ik dat ze uit een gezin met achttien kinderen kwam - een goed katholiek Brabants gezin. Jezus, achttien kinderen - dan is mijn grootmoeders moeder 162 maanden zwanger geweest. Toen de eerste geboren werd, was ze 21. En 49 toen de laatste kwam. En volledig uitgewoond, neem ik aan. Op de laatste vier kinderen na, is de hele reut in Valkenswaard geboren. En haar vader en haar opa en haar overgrootvader en daar de voorvaderen van - allemaal zijn ze in diezelfde plaats geboren, getogen en overleden. Tot 1645 gaat het terug. Wow. Dus ik kom toch ergens vandaan en ik hoor ergens bij.

Geen opmerkingen: