woensdag 13 mei 2009

Birdy


Voor de verandering houd ik mezelf niet uit mijn slaap door fladderende benen. Nee. In plaats daarvan slaap ik al drie nachten onrustig vanwege dromen over vogels. Dat krijg je ervan als je je als pseudo-ornitholoog gedraagt en achtereenvolgens een weekend met je neus bovenop de Friese vogels zit, dan in het koolmezenkastje en in een nieuw aangeschaft vogelgidsje, en als je on top of it all ook nog eens een jurkje met vogelprint aantrekt. Volgens de verschillende sites op internet is dat echter een beetje te makkelijk gedacht. Als ik over kwetterende of vliegende vogels had gedroomd, dan zat ik helemaal goed. Een toekomst vol zonneschijn. Helaas zaten mijn vogels gewoon stil te zitten. Ze leefden wel, anders ging ik een periode vol tegenslag tegemoet. Raar zagen de vogeltjes er niet uit, het waren eenvoudige bruine huismusachtige diertjes. Dat is goed nieuws. Waren ze vervormd geweest, dan begreep ik namelijk niets van gevoelens. De kleur bruin van mijn huismussen duidt op het aardse - gelukkig maar. Ik zou me zorgen gaan maken als mij spiritualiteit werd toegedicht. Daar heb ik niets mee. Hoewel een andere geraadpleegde dromensite dat tegenspreekt: die zegt dat de vogels symbool staan voor inspiratie van ver weg en boodschappen van de doden. Mag ik daarvoor bedanken? Maar als ik gericht zoek met de termen droombetekenis en huismussen, kom ik zowaar op een spirituele startpagina terecht. Tot mijn verbijstering staat tussen de thema's Engelen & elfjes, Kaarsen en Reïncarnatie ook Schizofrenie. Dit is het moment om af te haken. Maar eerlijk gezegd word ik wel een beetje gek van mijn eigen gevogel. Wandelen zonder gespeur naar boomkruipers, jonge spechten en ijsvogels lijkt me voor een keer wel lekker rustig. En al kan ik niet ontkennen dat ik ze weleens zie vliegen - ik ben heus nog niet zo ver heen dat ik denk dat ik een vreemde vogel ben.

Geen opmerkingen: