dinsdag 5 mei 2009

12°C


Volgens de barometer is het bijna 12 graden. Maar de merel in de boom zit erbij alsof het veel kouder is. Ineengedoken en de veren wijd uitgezet. Alsof ze een bontjasje aangetrokken heeft. Op de schoorsteen van de achterburen zit een kauwtje er net zo bij. Het waait en het is nat en de lucht is bewolkt. Geen Bevrijdingsdagweer. Ik vind het zielig voor al die kinderen in het dorp die dagenlang met deze dag bezig zijn geweest. Koninginnedag was nog niet voorbij of de eerste vakken worden op de stoep getekend: Bezet - Demi. Bezet - Charlotte. Bezet - Olivier. Gisteren was al bijna het hele dorp bezet. Eén grote stoepkrijttekening. Vorig jaar was ik met de stomheid geslagen over de omvang van dit Bevrijdingsdagspektakel, dat veel minder een kinderding is dan het lijkt te zijn. Hoewel er vorig jaar genoeg kinderen probeerden om hun oude speelgoed aan de man te brengen, waren er voornamelijk heel veel volwassenen die van de Senseo-apparaten af wilden, en van de afgedankte rondslingerende hockeysticks, en van de inboedel van de overleden oudtante. Vandaag in het dorp te koop, morgen op internet. Toch heb ik vorig jaar de grootte van dit gebeuren nog onderschat, ontdekte ik gisteravond. Langs de bezette gebieden staan auto's geparkeerd die helemaal volgeladen zijn - alleen de bestuurder kan er ternauwernood nog bij. Busjes: idem dito. Opvallend veel van die huuraanhangwagens zie ik ook. Dit is geen kinderding, dit is geen dorpsding, dit is bijna van landelijk belang. Even krijg ik zin om overal het woord Bezet door te strepen en er Bevrijd voor in de plaats te zetten. Vannacht droomde ik dat ik over de vrijmarkt liep. In mijn droom waren het wel gewoon kindertjes die de zolder hadden leeggehaald in de hoop een extra zakcentje te verdienen. En ze zullen er ook wel tussen zitten, vandaag in het dorp. En met die Demi's en Charlottes en Oliviertjes heb ik te doen, als ik naar buiten kijk naar de kleumende merel en de kleumende kauw.

Geen opmerkingen: