zondag 19 april 2009

Webcam


Die kleine stiekemerd van een webcam-koolmees van de Vogelbescherming had eind maart nog niets gedaan aan de stoffering en decoratie van haar nestkastje. Het verbaasde me, omdat mijn koolmezen al weken druk waren. En nu blijkt diezelfde stiekemerd vandaag al haar vijfde ei te hebben gelegd. In een keurig bedje van mos en pluizige spulletjes. Gemakshalve ga ik er vanuit dat ook mijn koolmezenvrouwtje flink aan de leg is. Maar sinds ze meneer Koolmees zo ongegeneerd liet stikken voor een ander, is het een beetje onduidelijk wat de huidige stand van zaken is. Dat komt ook omdat de malus uitbundig in bloei staat, waardoor ik mijn vrienden wel hoor, maar niet meer zie. En ook de appelboom, waarbij het nestkastje hangt, is flink uitgelopen - de kastopening gaat schuil achter lentegroen blad. De nieuwe meneer Koolmees heeft een nettere stropdas, die van de vorige meneer Koolmees was een nogal rommelige bedoening. Breed van boven en aan de onderkant, en daar tussenin smal, en scheef. Ik moet zeggen dat hij daardoor wel sympathieker oogde dan de nieuwe meneer met zijn recht toe recht aan dasje. Dat lijkt me een saaie piet, zo strak in het pak. Maar vermoedelijk gaat het ook bij de koolmezen om het innerlijk. Overigens laat de vorige meneer Koolmees zich nog zeker net zo vaak zien als de huidige meneer Koolmees. Misschien neemt mevrouw Koolmees het niet zo nauw met de huwelijkse trouw. Hoe dan ook: als ze nu net als de webcam-koolmees vijf eitjes heeft, dan heeft ze er nog drie of vier te gaan. Eind deze week zal het broeden dan wel kunnen beginnen. Ik heb gezien dat de nieuwe meneer Koolmees al met haar heeft geoefend met het aangeven van eten. Dat ging ze goed af. Het geboortekaartje is nog een laatste hersenkraker - doen ze een kaartje per jong, of toch liever maar één kaart voor het voltallige kroost?

Geen opmerkingen: