dinsdag 31 maart 2009

Werelds


"Mijn vader komt uit Rusland", zegt een jongetje tegen zijn vriendje. Net daarvoor heb ik met de kliko voor het groenafval op het nippertje twee Engelssprekende kids kunnen ontwijken. En toen ik Hond uitliet, moest ik even halthouden om een paar Italiaanse meisjes te laten passeren. Buurman K. heeft inwonende studenten; een meisje uit Korea en een jongen met een Scandinavisch klinkende naam. In plaats van de Koreaanse woonde er eerst een Chinese studente, en met haar had de Scandinaviƫr verkering. Ik denk dat het de Koreaanse is die aan het eind van de middag graag in bad gaat. Het duurde wel even voordat ik het geluid dat ik steeds hoorde, kon thuisbrengen. Stromend water en daarna een hoop geklots. Verder zijn deze huizen niet heel gehorig. Verderop in de straat staat vaak een Franse auto geparkeerd. En hier om de hoek woont een gezin dat uit Saoedi-Arabiƫ komt. Of uit die contreien. De vrouw of misschien inmiddels ex-vrouw van buurman T. is Spaanse. We zien haar niet vaak meer; heel soms zie je haar een paar avonden achter elkaar op de bank hangen. Twee straten verderop hebben Denen gewoond, maar die zijn weg. Er staan hier nooit huizen te huur, alleen maar for rent. Je moet wel minstens een hoge pief zijn bij een ambassade om de huur van dergelijke huizen te kunnen betalen. De leeuwentemster uit het verzorgingshuis heeft trouwens een Duits accent, bedenk ik nu. En de achterbuurvrouw is Zuid-Afrikaans. Mijn moeder heeft weleens beweerd dat haar moeder Joods-Portugese voorouders zou hebben. Maar wat dat jongetje zei over zijn Russische vader, daar kijk ik in dit dorp niet eens meer van op.

Geen opmerkingen: