donderdag 12 maart 2009

Klantvriendelijk


Ik stond eens af te rekenen bij een supermarkt, toen een voorwerp rakelings langs mijn hoofd vloog. Een pakje sigaretten dat twee caissières heen en weer gooiden. Ontzettend grappig vonden ze het en het ontging ze dat ik me wat ongemakkelijk voelde bij dit gooi- en smijtwerk. Ook ergerlijk zijn van die winkelmedewerkers die gewoon doorgaan met hun telefoongesprek terwijl je betaalt. Alsof je lucht bent. Heel soms kom ik bij een winkel waar ik geneigd ben om direct alles uit mijn handen te laten vallen en gillend de deur uit te rennen als die ene medewerker achter de kassa blijkt te staan. "Zo, en hoe is het met jou vandaag?" roept hij als ik in de buurt kom. Alsof we dikke vrienden zijn. "Eens kijken, wat hebben we hier, heb je al je spulletjes kunnen vinden?" Schiet op man, sla aan op die kassa en lul niet. "Weet je zeker dat je niets vergeten bent?" Hallo, ik ben niet seniel. "Zo, en nou lekker genieten van het zonnetje hè!" Nog één woord en ik sla je net rechtgezette tanden eruit. Vandaag had ik koffie nodig voor ons Nespresso-apparaat. Normaal bestel ik die online, maar we waren toch in de winkel waar ze verkocht worden. Ik doe mijn bestelling en pak mijn portemonnee. "Mag ik u attenderen op onze vijf nieuwe variëteiten?" vraagt de verkoper in plaats van het bedrag te noemen dat ik moet betalen. Nou, ik heb ze al gezien hoor, die nieuwe smaken, want de hele winkel schreeuwt ze je toe. "Onze vijf nieuwe variëteiten onderscheiden zich van de andere soorten omdat ze zijn samengesteld uit koffiesoorten uit één land." Hartstikke fijn, en nu graag de bon. "Dan wil ik u nog wijzen op deze melange, die u al kent, maar die geheel vernieuwd is en verrijkt met een vleugje frisse jasmijn." Jezus, het lijkt wel een robot, deze gozer, waar zit de uit-knop? Eindelijk zegt hij wat ik moet betalen. "Mag ik u tot slot nog – " Néé! Hou je kop! "Dan wens ik u nog een prettige dag."

Geen opmerkingen: