zondag 4 januari 2009

Stank


De afgelopen dagen ben ik verwoed in de weer geweest met schoonmaken. Aan de ene kant kwam dat een beetje door het nieuwe jaar. Normaal gooi ik direct na nieuwjaar de kerstboom het huis uit. Maar bij gebrek aan een boom moesten alle keukenkastjes het ontgelden. Ik dook tot in de diepste hoekjes in een heksenjacht op producten die over de datum waren. Overigens was er wat dat betreft nauwelijks achterstallig onderhoud. Anderhalf jaar geleden had ik met de verhuizing ongeveer hetzelfde gedaan. Toch vond ik nog een potje shoarmakruiden dat ik in 2003 al had moeten weggooien, en verder ruimde het lekker op. Aan de andere kant werd deze poetsdrift vooral veroorzaakt door een onwelriekende geur die al dagen in de gang beneden hing. Zelfs na het plaatsen van ettelijke geurverfrissers in de meterskast, de kelder en de wc weigerde de stank te wijken. Alle mogelijke plekken onderzocht ik op dode muizen of andere lijken, zonder resultaat. Rondslingerende schoenen en laarzen bekeek ik kritisch op poepresten aan de zolen. K schrobde de wc met chloormiddel, en nog een keer, en nog een keer. Het bleef ruiken. De oude kranten verdwenen in de papierbak - dat werd toch de hoogste tijd. 't Maakte niets uit. In de kelder vond ik alleen twee flesjes sportdrank die tot uiterlijk september 2008 voor consumptie geschikt waren. Ten einde raad ging ik de gang nog maar eens met de stofzuiger te lijf, en passant ruikend aan de deurmat, die ook al niet de oorzaak was. Zelfs de meterkast viel ik aan met de stofzuiger. En daar kwam de boosdoener tevoorschijn: een jaren oud doosje stoppen dat in verregaande staat van ontbinding verkeerde. Sorry Hond, dat ik je hele tennisballenverzameling heb weggegooid.

Geen opmerkingen: