dinsdag 13 januari 2009

Gestoord


Psychiaters, het is toch een vreemd volkje. Vier ken ik er inmiddels, en van slechts één durf ik met absolute zekerheid te zeggen dat zij zelf niet gek is. Mijn huidige psychiater kan in elk geval wel aardig zijn, dat heeft ze voor op haar twee mede-gekken. En ze heeft goede medicatie voorgeschreven, waar één van haar collega's hopeloos tekortschoot. Maar toch. Al een hele tijd geleden wist ze me te vertellen dat er met mij niet zoveel mis is. Wat ook wel klopt, trouwens. Alleen zitten er wat verbindingen in mijn hoofd niet helemaal daar waar ze horen. En dat is knap irritant, kan ik u melden. Neem nou zo'n ijsvogeltje. Daar word ik dan even zo blij van dat ik zomaar pats boem omsla van een mwah, 't gaat wel-bui naar een hyper de luxe-stemming. En moet ik bij wijze van spreken in een dwangbuis op de bank voor de televisie worden neergezet om enigszins tot mezelf te komen. Ook zei deze psychiater een paar maanden terug al, en dat herhaalde ze vandaag nog maar eens, dat ik het dan misschien wel best moeilijk heb, maar nog lang niet zo moeilijk als mogelijk is. Tja. Het kan natuurlijk altijd erger. Maar om nou te zeggen dat ik door deze opbeurende opmerking onmiddellijk de vlag uitsteek - nee. De psychiater barstte in lachen uit toen ze hoorde welke psychiater ik bij de GGZ gesproken had. Om vervolgens een aantal onaardige dingen over hem te zeggen. En toen sloeg de paniek toe. Wel drie keer vroeg ze me of ik asjeblieft niet tegen hem wilde zeggen dat ze zo had moeten lachen. Ik kon haar maar nauwelijks geruststellen. Ik verwachtte half dat ze me zou na rennen naar de auto om het me nogmaals op het hart te drukken. Ze kon zich trouwens niet vinden in de diagnose van die psychiater. Depressie en ptss vond ze wel oké. Maar een persoonlijkheidsstoornis? Nee, volgens haar definitie niet. Want je kan, volgens haar, pas stellen dat iemand zoiets heeft als anderen zich aan je storen. En dat had ze niet gedaan, zich storen aan mij. Pfoe! Wat een opluchting. Maarja. Ik heb me wel af en toe aan haar gestoord. En aan haar twee gekke collega's nog veel meer. Dus eh...?

Geen opmerkingen: