maandag 19 januari 2009

Blauw


Vandaag beleefde u de meest deprimerende dag van het jaar. Geeft niks hoor. De hele Westerse wereldbevolking had last van een Blue Monday en morgen is het gewoon weer over. Zijn uw dagen, net als de mijne, altijd blauw, dan moest u maar eens gaan hardlopen. En dat noemen we dan runningtherapie, want dan helpt het nog beter. Ik heb het een jaar of vijf gedaan, hardlopen. Met het therapeutische effect als intentie, uitmondend in bloedfanatiek trainen. Met mijn loopmaatjes stond ik bij menige wedstrijd in het startvak. Nooit om van anderen te winnen, alleen maar in strijd met mezelf. Ik heb een doos vol herinneringsmedailles. En doorgaans kreeg je bij de finish van alles en nog wat in je handen geduwd: flessen sportdrank, proefzakjes blessurebehandelingsgel, glossy brochures over andere evenementen in binnen- en buitenland, noem maar op. De sportdrank was altijd welkom; de rest verdween vaak in de prullenmand. Op een dag deden C. en ik mee met de Ladies Run in Rotterdam. We waren er eigenlijk tegen, dat separatistische gedoe. Maar je moet alles een keer geprobeerd hebben en in Rotterdam is het lekker rennen. Bovendien waren we razend nieuwsgierig naar de groots aangekondigde Ladies Run Fair. De leukste dingen zouden er verkocht worden. Voor de wedstrijd viel dat nogal tegen, en hielden we onszelf voor dat het na afloop pas echt goed zou losbarsten. Van de loop zelf herinner ik me alleen dat het me frustreerde dat het me niet lukte om een mevrouw gehuld in een witte, enigszins doorschijnende bodystocking in te halen. Bij de finish kwamen C. en ik elkaar weer tegen en gezamenlijk namen we de geijkte medaille in ontvangst. Vervolgens de sportdrank. En na de sportdrank kregen we een plastic tasje - de bekende brochures, dachten we. Niets bleek minder waar. Eerst trokken we de Vriendin eruit. O kijk - toch ook de gel tegen spierpijn en blessures. En toen stonden we ineens met een knalrode kanten string in onze handen. Tja, het is weer eens iets anders.
Inmiddels ren ik al bijna een jaar niet meer, noch met string noch met naadloze gore tex ademende en zweetabsorberende all season runningonderbroek. Mijn fanatisme deed me de das om - het rennen leek steeds meer op een dwangneurose. Volgend jaar is Blue Monday op 18 januari, houdt u er vast rekening mee?

Geen opmerkingen: