dinsdag 9 december 2008

Overzicht


Als ik zenuwachtig ben, dan voel ik me huilerig. Het duurde lang voordat ik dat verband in de gaten had. Ik dacht dat ik gewoon vaak huilerig was. Nu weet ik dat ik regelmatig nerveus ben. Een stresskippetje, zogezegd. Wat nauwelijks te rijmen is met hoe andere mensen mij over het algemeen ervaren: als het toonbeeld van rust. Zoals ook veel mensen denken dat ik de vrolijkheid zelve ben. Onlangs kreeg ik op mijn werk een overzicht van verschillende psychiatrische stoornissen. Bedoeld voor professionals. Een hulpmiddel om zo'n stoornis bij mijn cliënten te kunnen herkennen. De symptomen bij depressie zijn somberheid en denkstoornissen. Veel mensen zullen me daar niet op kunnen betrappen. Ik ben zo'n typisch geval van schone schijn. Volgens het overzichtje kan dat eigenlijk niet, want ik moet ook aan verwaarlozing doen - slecht gewassen en kapotte kleding, vuil, slechte verzorging en vermagering. Hm. Ik stopte zojuist nog een wasje in de machine. Vorige week heb ik een jas gerepareerd. En van de medicijnen ben ik tenminste 3 kg aangekomen. Misschien moet ik bij angst kijken. Het zal niet voor niets de lijfspreuk van mijn therapeut zijn: stress is angst. In de rubriek over angst lees ik dat ik niet te bereiken zou zijn. Dat kan wel kloppen. Althans, ik kreeg een schriftelijke uitnodiging van de GGZ voor het intakegesprek, en ze schrijven dat ze me telefonisch niet konden bereiken. Controledwang moet ik ook hebben. "Probeert je gedrag te beheersen", staat erbij. Dat moet een schrijffoutje zijn. Ik probeer míjn gedrag te beheersen. Dus niet somber en gespannen thuiszitten. Maar hup! De wijde wereld in alsof er niets aan de hand is. Bang dat dingen mislukken, gaat de opsomming door. En wie is dat niet? De cake die in de oven staat, de broek die ik wil gaan maken, een foto die ik wil nemen. Ik lig er niet van wakker als het niet lukt, maar jammer is het wel. In het schema vind ik mijn huilerigheid niet terug. Hopelijk hebben de professionals van de GGZ een ander overzicht.

Geen opmerkingen: