vrijdag 26 december 2008

Iedereen


Opvallend rustig is het in het bos op deze zonnige tweede kerstdag. Stiller dan op een willekeurige regenachtige zondag. Niet dat Hond en ik dat erg vinden. Het bos is van ons en alle andere bezoekers zijn indringers, vinden wij. Hond houdt niet van andere honden en ik hou niet van andere mensen. Zeker niet op een dag als vandaag, als ik denk dat ik om één of andere reden aardiger moet zijn dan anders. Een malle kerstgedachte is dat, ofzo. Hoe dan ook: waar is iedereen? Op tweede kerstdag is het de bedoeling dat je massaal gaat wandelen, dat je in colonne door duin of bos loopt of in file over het strand trekt. Want zonder beweging lukt het niet om nog een kerstdiner te verorberen. En kom je die o zo gezellige dag niet door zonder dat er doden en gewonden vallen in het gezin. Nou was het me gisteren al opgevallen dat er nogal wat mensen op pad waren. In hun mooiste kledingsetjes, maar met stevige schoenen eronder. Daar is eerste kerstdag helemaal niet voor bedoeld, dan moet je je juist in huis en rondom de kerstboom verschansen. Maar de regels zijn blijkbaar veranderd. Net zoals je al jaren met Pasen geen eieren meer zoekt, maar nieuwe meubels. In de krant zag ik een advertentie van Ikea: alle vestigingen zijn vandaag open. Dat geldt dan vast ook wel voor andere winkels. Daar is dan zeker iedereen. Dan staan de files op de snelweg misschien, en is het stil op het strand. Wat iedereen ook doet en waar iedereen ook uithangt - het is niet in mijn bos. Kom Hond, we doen nog een rondje.

Geen opmerkingen: