woensdag 12 november 2008

Loempiastalletje


Tja. Je werkt de hele dag met mensen uit alle windstreken, hun buitenlandse namen spel je inmiddels makkelijker dan de oerhollandse namen. Dan wil je ook wel eens multiculti koken. Nou eet ik al vaker couscous dan aardappelen en zonder een likje harissa of een snufje pulpiberi komt er niets op tafel. Een week zonder een Marokkaans haloumispiesje is een week niet geleefd, bij wijze van spreken. En voor een Antilliaans kaaspotje draai ik mijn hand niet om. Dus het werd ook wel eens tijd om de gevulde aubergines te maken. Daar is al bijna niets buitenlands meer aan, maar vooruit, in het Turks heet het imam bayilde. Netjes vermeldt mijn kookboek de bereidingstijd: 30 minuten. En de oventijd: 40 minuten. En het klopt ook precies, dat weet je nooit zeker van te voren. Snij ik mijn paprika even snel als de kok van het boekje? Brandt mijn gaspit even hard als in zijn keuken? Misschien is de bodem van mijn pan wel dikker, of juist dunner. Maar in dit geval is dus alles onder controle. En dan is het toch jammer dat een belangrijk aspect onvermeld blijft. Het opruimen na afloop. Met al het gesis en gespetter van de olie om de aubergines "rondom te bakken totdat ze wat zachter zijn" lijkt mijn keuken wel een Vietnamees loempiastalletje. Zelfs Hond, die bij voorkeur graag in de weg ligt tijdens het koken, kiest wijselijk een veilig heenkomen ver bij de keuken vandaan. Ik ga een aanvulling sturen aan de auteur van het kookboek. "Graag in volgende editie toevoegen: schoonmaaktijd van fornuis, aanrecht, achterwand, afzuigkap, vloer én jezelf: ca. één uur."

Geen opmerkingen: