dinsdag 18 november 2008

Catalogus


Weer wat nieuws. Eerst de ene canon na de andere, want we moeten van alles weten, van hogerhand is besloten dat we te dom zijn, krijgen we nu een waardencatalogus. Het hoogtepunt van het fatsoensoffensief, lees ik in de krant. En het is niet eens een dingetje van meneer Fatsoen-moet-je-doen Balkenende. Het is gewoon de PvdA-minister Ter Horst die er mee komt. Een catalogus waarin "de overheid gaat vastleggen wat we goed burgerschap vinden". De overheid gaat mij vertellen hoe ik moet leven. De overheid vindt dat ik nu nog niet goed mijn leven leid. Ik moet namelijk zorg hebben voor anderen. Ik moet actief meedoen. Ik moet me verantwoordelijk voelen. Ik moet lid worden van een maatschappelijke organisatie. Of van een politieke partij. Ik moet meediscussiƫren. En ondertussen zeur ik teveel, zegt Guusje. Verwacht ik teveel van de overheid. En dus wou ze maar even gezegd hebben dat ik bij Grote Rampen eerst maar eens even drie daagjes voor mezelf moet zorgen. Pas als ik dat heb overleefd, mag ik vinden dat de overheid mij een handje moet komen helpen. En dus dien ik een noodpakket te hebben. Dien ik een noodpakket zelf samen te stellen, om precies te zijn. Guusje heeft wel tips. Het is bijvoorbeeld heel handig als je er een zaklamp in stopt. Gelukkig heb ik net bij het energiebedrijf voor 50 euro energiezuinige producten mogen uitzoeken - want we moeten ook aan het milieu denken (staat dat al in je catalogus, Guusje?). Natuurlijk heb ik vooral heel veel spaarlampen gekozen. Maar voor de heb ook een fijne schud-zaklantaarn. Flink schudden en dan schijnen maar! Komt dat even goed uit voor mijn noodpakket. "Als je van de mensen betrokkenheid vraagt, dan krijg je die", zegt Guusje. Jahoor meid, dat denk ik ook. Droom maar lekker verder.

Geen opmerkingen: