maandag 22 november 2010

Golven


In eerste instantie dacht ik: die drie opties van de Rockchick & Co, dat zijn dus helemaal geen opties. Wat heb ik daar nou aan? Mijn eigen idee was terug naar individuele therapie, en die zat er precies niet tussen. Die mogelijkheid is er ook niet, verduidelijkte de Rockchick. "Je hebt al zo lang individuele therapie gehad en zonder resultaat. Dat heeft dus geen zin." Nee, dat heeft dus geen zin. Dat weet ik zelf ook wel, als ik eerlijk ben.
"Geen therapie dan?" is de out-of-the-boxvariant van K. Een woest aantrekkelijk idee waarvan de ervaring leert dat het vaak voor een poosje goed werkt. Maar helaas nooit voor altijd.

Goed. Drie opties dus, en uiteindelijk kies ik voor blijven in deze groep. In combinatie met begeleiding door een sociaal psychiatrisch verpleegkundige. En bijstelling van mijn behandeldoelen, met de kennis die ik nu heb van mezelf in een groep.
De hele week voel ik me rustig en zeker over mijn besluit. Rustig en zeker vertel ik het ook in de groep. Rustig en zeker ga ik daarna in op wat anderen vertellen.

Maar dan, tegen het einde van de sessie, begint er iets te knagen. Word ik onrustig. Wil ik me vastklampen aan iedereen en huilen. Voel ik me eenzaam. Trekt er chaos door mijn hoofd. En op de fiets naar huis heb ik het gevoel alsof ik vanaf mijn strot tot aan mijn navel ben opengesneden. Wil ik krijsen en kotsen tegelijk. Rolt paniek in enorme golven door mijn lijf.

Ik snap er niets van.

6 opmerkingen:

Suzanne zei

Ik ook niet. In woorden. In voelen komt het dichtbij. Au. Houd het hoofd boven water.

Dit is MarsMania zei

@Suzanne Ik doe mijn best... Ik ben nooit zo heel goed in zwemmen geweest.

Walter zei

Hoi borderline case ;-)
Via Knappers heb ik je gevonden.
Zelf ben ik een ex-MD,BPS case.
Ik zou bijna zeggen, er is hoop!
Maar ja, ik ben dan ook een oude knar van 60 die na 30 jaar er hard aan gewerkt te hebben, eindelijk vrij is van klachten en medicijnen!
Ben zo vrij je op mijn te volgen lijst te zetten, je blog kan ik pas later eens goed bekijken!
Warme groet alvast. Walter.

Suzanne zei

Niet zo heel goed in zwemmen? Ik ook niet: geen enkel diploma en nog steeds bang voor het diepe. Probeer de kant te bereiken. Als dat lukt heb je weer grond onder je voeten.
Enne...wat betreft je best doen: ik hoor regelmatig dat ik wel wat minder mijn best mag doen. Geldt misschien ook voor jou...

Dit is MarsMania zei

@Walter Leuk dat je mijn weblog hebt gevonden en dank je wel voor je reactie!
Vrij van klachten én medicijnen - wow. Het kan dus wel. Dat is fijn om te weten.

Dit is MarsMania zei

@Suzanne Oja, minder je best doen, dat dat ook mag - die heb ik ook wel eens gehoord en was 'm weer vergeten. Zou het helpen?