zondag 9 mei 2010

Voordelen


Had ik in Berlijn een meisje in de puberleeftijd snoeihard een park in zien fietsen, dan had ik kunnen denken: hm, 't zal wel gebruikelijk zijn dat hier snoeihard meisjes parken in fietsen – ik ben maar een buitenstaander, wat weet ik ervan. Had ik dat Berlijnse pubermeisje angstig achterom zien kijken, dan had ik mezelf kunnen wijsmaken: hoe zat het ook alweer – betekent bellen in het Duits niet blaffen, misschien is een angstige Duitse dan wel geen angstige Duitse, ik kan me bij vlagen zo onzeker voelen over het goed begrijpen van andere talen. Had ik vervolgens een auto met piepende banden achter dat meisje aan het park in zien scheuren, dan had ik kunnen besluiten dat ik op een filmset was beland; las ik zojuist niet in de reisgids dat een bepaalde plek in Berlijn erg geliefd is bij filmmakers? En dat er vervolgens een vent uit die auto was gesprongen en schreeuwend achter het meisje was aangerend, ach, daarover had ik dan in al mijn toeristische naïviteit kunnen denken dat het alleen maar lijkt alsof die kerel zo schreeuwt. Zoals we van Italianen ook altijd denken dat ze ruzie hebben terwijl ze in werkelijkheid een uiterst beleefde conversatie voeren. Ander temperament. Had ik daarna die man nog minutenlang tekeer horen gaan tegen het meisje dat er als een geslagen hond bij staat – ik hoorde het niet, want ik hoorde hier niet. Had uiteindelijk die vent nog geroepen: "En je neemt me godverdomme niet in de maling, hoor je dat, godverdomme, je neemt me niet in de maling", dan had ik dat niet verstaan en zijn agressieve kwaadheid had me natuurlijk nergens aan herinnerd. 
Op vakantie zijn heeft zo z'n voordelen.

Geen opmerkingen: