maandag 29 maart 2010

Verboden

Foto: Fragment van schilderij Forgetting is harder dan remembering, David Bade.
Tentoonstelling Catch of the day, GEM Den Haag, t/m 27-06-2010

Met C. sta ik voor een kamerbrede kastenwand vol kleding. Een gedeelte is van haar, een gedeelte is van mij, een gedeelte is van iemand anders. Een vriendin van ons is dood en we weten niet wat we op de begrafenis zullen aantrekken. C. moet ook nog naar haar werk en twijfelt ook daarvoor over de juiste outfit. Het ene na het andere kledingstuk trekken we uit de overvolle kast en niets is goed genoeg. "Dit vond ze toch altijd leuk staan?" vraag ik aan C., maar die keurt het af, vindt iets anders beter. We zijn op een drukke, stoffige camping waar het leven gewoon doorgaat. De toiletten zijn onvoorstelbaar smerig. Het is een puinhoop en ik voel me ellendig.
Het moet verboden worden, dromen over mensen die dood zijn terwijl ze nog springlevend zijn.

"Allemaal angst", zegt J. in mijn hoofd als ik in alle vroegte lig bij te komen. "Kom hier." Ze strekt haar armen naar me uit en wil me op schoot trekken. "Donder op met je angst!" gil ik. "En ik ben je kind niet!" Maar J. is al weer weg. Het is te laat.

Dromen over onvoorstelbaar smerige wc's moet trouwens ook verboden worden.

1 opmerking:

lara zei

onvoorstelbaar vieze wc's zelf ook.



er komt een dag (of nacht) dat j luistert. je kunt het haar overdag vertellen.