vrijdag 26 maart 2010

Plumeau


Met een blauwe plumeau stoft een overbuurman de potten en planten af die op zijn balkon staan. Op het balkon van de Lada Nivaman ligt een indrukwekkende berg volle vuilniszakken en de openstaande deur wekt de indruk dat er meer zullen volgen. Voorjaarschoonmaak.
"Heb jij dat ook, dat alles iets makkelijker lijkt als de zon naar binnen valt? Dat je oplossingen ziet voor dingen die je de hele winter voor je uit hebt geschoven? (…) Dat je de dagen met hernieuwd elan tegemoet treedt?" schreef ik vandaag in een stukje voor ons personeelsblad onder het motto een nieuwe lente, een nieuw begin. Voorjaarschoonmaak in je hoofd. Ik heb dat niet, dat alles makkelijker lijkt als de zon schijnt. Dat wil zeggen: ik krijg net als iedereen zin om uit m'n holletje te kruipen, om de winterslaap van me af te schudden, om met de natuur te ontluiken. Ja, alles lijkt makkelijker en hé, we gaan ervoor! Waar is die uitdagende baan, kom maar door met die interessante opleiding, en kijk eens aan, daar hebben we precies de cursus die ik steeds al zocht. De dagen zijn langer – helemaal mooi, kan ik meer doen.
Ja, dûh.
Nooit kunnen doen wat je kan, altijd leven met de handrem erop: het lijkt wel of ik daar veel harder tegenaan knal op zonnige dagen. Geef mij die blauwe plumeau – om even flink mee om me heen te slaan. En morgen gezond weer op.

Geen opmerkingen: