woensdag 17 februari 2010

Vancouver

Foto: Pippi, Karien Tas, 2001

Omdat je, vind ik, toch moet weten waar onze Olympische sporthelden zich bevinden, heb ik vanochtend enige tijd besteed aan de bestudering van mijn douchegordijn annex wereldkaart. Het was inmiddels tot me doorgedrongen dat Vancouver in de buurt van de kust ligt, maar zoals misschien bekend is heeft Canada vrij veel kust, dus heel veel lol had ik niet van die aanwijzing. Wel kon ik ter plekke mijn gebrek aan topografische kennis aanvullen met diverse spannende plaatsen zoals Yellow Knife: ik vermoed dat dit een uitstekend oord is voor messenwerpers. In Eskimo Point woont waarschijnlijk mijn jeugdboekenheld Kek De Jonge Eskimo. In Medicine Hat stikt het van de apothekers en wie nog een prins zoekt kan terecht in White Horse. Nadat ik ook Vancouver had gelokaliseerd dwaalden mijn ogen over de rest van de wereld om te blijven steken bij de Disappointment Islands – djiezus, erg leuk kan het niet zijn om daar te moeten wonen. Dat vinden ze bij de Wikipedia ook: een stelletje rottige droge eilandjes zijn het, staat er vrij vertaald, die niet erg bevorderlijk zijn voor menselijke bewoning. Desalniettemin woonden er in 2002 maar liefst 508 mensen, verdeeld over drie bevolkingsgroepen. Waaronder de Puka-Puka – zeg, zat de vader van Pippi Langkous destijds niet bij de Puka-Puka?

Geen opmerkingen: