donderdag 31 december 2009

Oudjaar



Tijdens de jaarwisseling zette mijn grootmoeder een met water gevulde teil achter de voordeur. Voor als er vuurwerk door de brievenbus gegooid zou worden. Die rotjongens uit het dorp hadden het op haar voorzien, dat wist ze zeker. Ze vond het maar niets, al dat geknal. Het is bijna een kwart eeuw geleden dat ze voor het laatst een teiltje achter de deur plaatste. Kan je nagaan. In ons dorp klinkt het al dagenlang alsof het oudjaar is. "Hij mocht voor 60 euro vuurwerk kopen", zei een vader op tv over zijn zoon. Of dat gelukt was, wilde de verslaggever weten. "Jawel", zei de vader. "Alleen werd het bedrag drie keer zo hoog." Hij lachte er vergoelijkend bij. Zou zijn zoon zo iemand zijn die vanochtend al voor 8 uur 's ochtends op straat was om zijn 180 euro de lucht in te schieten? De brievenbus kan hij niet laten ontploffen. Die is begin deze week weggehaald. Mijn grootmoeder zou er helemaal niets van snappen. En druk zijn met veel teiltjes.

PS Als mijn verkoudheid me niet voortijdig in bed doet belanden, ga ik vannacht eindelijk de vuurwerkstand van mijn fotocamera proberen. "Vuurwerk opnemen in schitterende details", wordt me beloofd. Nou. Als dat geen mooi begin van 2010 is!

Geen opmerkingen: