zondag 21 juni 2009

Paardenkracht


Ja, een fietstochtje met S., dat vind ik een goed plan. Het is heel lang geleden dat ik een echte fietstocht heb gemaakt. Met de fiets die ik nu heb, ben ik weleens naar het strand gefietst - via de kortste route. Meer niet. De laatste tijd gooide K. soms een balletje op: "Zullen we binnenkort eens een stuk gaan fietsen?" Maar we hebben dat nog niet in daden omgezet. En dat is ook wel te zien aan de kaarten en fietsrouteboekjes die ik uit de kast pluk, in voorbereiding op het tochtje met S. Het fietsrouteboekje stamt uit 1995. Nu geheel in kleur, staat er als aanbeveling op de omslag. Daardoor oogt het nog wel eigentijds, maar ik kan er maar beter niet op vertrouwen. De meest recente kaart is uit 2004 en die is vast nog best oké, maar het is een wandelkaart. Dus toch weer niet echt handig. Dan toch maar op de bonnefooi - de methode van S. Op nog geen 3 kilometer van huis krijg ik mijn fiets nauwelijks een brug opgetrapt. Zit er ineens lood onder mijn snelbinders of een paar kilo zand in mijn fietstassen? S. peddelt er vrolijk op los zonder een centje pijn. "Is mijn band soms lek?" vraag ik, want dan voelt een fiets ook zo vreemd traag. "Nee hoor", zegt S., "ik zie niets bijzonders." Een paar kilometer verderop, in een dorpje waar ik liever omheen had willen gaan, begint het zweet in nog veel dikkere druppels dan ik al had, uit elke porie te stromen. Ik wijt het maar aan de sportieve inspanning terwijl ik beter weet: de hoofdpijnpillen liggen dwars en ik moet iets eten, en snel. Ik heb boterhammen bij me, die ik naar binnen schrok, gevolgd door een aantal grote slokken water. Ik trek aardig bij en kom ook weer op adem. Klotepillen. En wat een rotconditie. Zoveel slechter dan ik dacht. Als ik toch nog zou besluiten om te gaan hardlopen, dan mag ik er dus rekening mee houden dat ik niet verder kom dan de hoek van de straat. "Valt het tegen, je conditie?" vraagt S. Ik knik. "Het zijn de bètablokkers", zegt S. "Daarvan krijg je de conditie als van een dood paard." Damn. Dooie paarden in plaats van hoofdpijn. Klopt die deal wel?

Geen opmerkingen: