donderdag 11 juni 2009

Goed


"Leuk hè", zegt mijn vader, "Venetië." Het klinkt alsof ons tripje uit zijn brein ontsproten is. "Maar wel druk." Niet dat hij er ooit geweest is. Of misschien wel, maar dat is dan tenminste 45 jaar geleden. "Druk?" echo ik. "Maar wel alleen voetgangers. Geen auto's, geen bussen, geen scooters, alleen maar mensen te voet." Van de vorige keer herinner ik me massa's toeristen uit alle uithoeken van de wereld. Dook je het eerste het beste zijstraatje in, dan had je het rijk weer voor jezelf alleen. "Die tentoonstelling", zegt mijn vader, "die Biënnale - dat is echt wel wat hè?" Stilletjes lach ik. De Biënnale van Venetië is één van de belangrijkste kunstmanifestaties van de wereld. Mijn vader, die altijd pretendeert goed georiënteerd te zijn op alle culturele terreinen - nouja, eigenlijk doet hij alsof hij een autoriteit is op cultureel gebied - mijn vader dacht kennelijk dat we naar de uitstalling van een amateur-aquarelclubje gingen ofzo. "Er stond zelfs een artikel over in l'Observateur", zegt mijn vader. Aha. Dat verklaart alles. Een Frans opinieblad heeft erover geschreven: pas dan doet het ertoe voor mijn vader. "En er is ook nog een Nederlandse bij betrokken hè?" Hij snapt het toch nog niet helemaal met al zijn altijd zo breed uitgemeten zogenaamde deskundigheid. Uit een heleboel landen uit de hele wereld zijn er mensen bij betrokken. Ik noem de naam van de Nederlandse kunstenaar: Fiona Tan. Overigens heb ik geen idee wat zij maakt, even voor alle duidelijkheid. Ik reproduceer alleen maar wat ik las. "Nee nee nee nee nee", zegt mijn vader geërgerd. Niet Fiona Tan, die bedoelt hij niet. Hij spreekt haar naam uit alsof het een scheldwoord is. "Saskia Bos dan?" Dat is de curator van de Nederlandse inzending en dat is dan ook weer alles wat ik weet. "Ja, die", zegt mijn vader. Het zal dus wel een leuke vrouw zijn om te zien, anders wist hij dit niet. "Tante J. zegt dat je ook zeker eens buiten het centrum moet rondkijken." Ongetwijfeld. Tante J. vindt wel meer. Bijvoorbeeld dat je je ondergoed alleen in een bepaalde winkel in Londen moet kopen. Hoe dan ook. Onze korte vakantie naar Venetië is goedgekeurd. Met een gerust hart pak ik mijn koffer in.

Geen opmerkingen: