zaterdag 25 april 2009

Eftelingpunten


Het doen van de wekelijkse boodschappen blijft toch altijd een klein avontuur. Dat kan natuurlijk aan mij liggen - op één of andere manier zijn mijn gedachten nooit bij het boodschappen doen tijdens het boodschappen doen. Waardoor ik gistermiddag, turend op mijn boodschappenlijstje maar terugdenkend aan twee van de drie overleggen die ik 's ochtends had, pas in de gaten had dat het koelvak plotseling afgesloten was door een ijzeren rolgordijn toen ik een doosje oesterzwammen wilde pakken. Verbluft keek ik om me heen. Mijn blik kruiste die van een andere mevrouw die net zo verbijsterd keek en samen kregen we de slappe lach. Uiteraard trof ik bij de weegschalen de gebruikelijke paniekerende mannen - en deze keer ook vrouwen. Systeem veranderd. Kennelijk denken ze bij AH dat je op het display kijkt van zo'n weegschaal. Nou, niemand dus. Je drukt op de knop kiwi of perzik of bloemkool of prei, en dan op bon. Klaar. Nee. Mag niet meer bij mijn AH. Sommige klanten kregen er ongezond verhitte hoofden van. Ondertussen schalde door de winkel de oproep aan één van de medewerkers om de winkelwagens buiten voor overkant aan te vullen of juist weg te halen. Zelfs na de derde oproep was ik nog niet achter de precieze opdracht, terwijl ik toen toch al van de groenteafdeling via de zuivel en de tonijnmoot naturel in het gangpad met de rosé was aangeland. Later bij de auto, die toevallig ook buiten voor overkant stond, zag ik dat de medewerker die had moeten reageren nu waarschijnlijk geen baan meer heeft. Er stond geen enkele winkelwagen, dat kan niet de bedoeling zijn geweest. Bij de inlegkruisjes en het maandverband, waarnaar je tegenwoordig niet meer blindelings kan grijpen, je moet eerst bestuderen welk soort onderbroek je doorgaans draagt en welk product daar dan bij past, maakt een galante oudere heer ruimte voor mij om te passeren. Zeer ondankbaar blokkeerde ik juist de doorgang voor hem door mijn wagentje bij het vakkenvulstertje te stallen. De heer liet zich niet van de wijs brengen en vroeg het vakkenvulstertje waar een bepaald merk zeep stond. Zelfs uit zijn vervolgvraag over de samenstelling van de zeep wist ze zich te redden. Chapeau.

Geen opmerkingen: