zondag 26 december 2010

Over de grens

Ook op deze Kerstzondag: een bijdrage van een gastblogger met als thema Waar ligt de grens? Vandaag: Karin Ramaker.

Foto: © Karin Ramaker

Voor sommige mensen is het een en al uitdaging; de grens opzoeken en er vooral meer dan eens overheen gaan. Ze ervaren het als een grote bungyjump. Lekkere adrenaline, vlinders in je buik met iets van spannende en nerveuze kronkels. De grens overgaan is voor sommige mensen een kick. Ze hebben dat gevoel nodig om het gevoel te hebben intens te leven. Het leven zou anders toch alleen maar saai zijn? 

Ik durfde vroeger amper een bakkerswinkel binnen te wandelen. Het begon al bij de deur opendoen. Het gekraak en gepiep van die deur zorgde ervoor dat de mensen in de rij omkeken. Omkijken was vreselijk. Ik was zichtbaar. Als ik dan letterlijk de drempel over was moest ik bedenken wanneer ongeveer ik aan de beurt was. Ik wist mijn god niet wanneer ik aan de beurt was. Ik telde de mensen, bekeek wanneer men een hand opstak en bedacht me dat ik ook nog moest vertellen aan de verkoper welk brood ik wilde hebben. Vertellen welk brood ik wilde hebben betekende hardop praten. Nog zo’n drempel. 

Jezelf laten zien als persoon; als mens, is voor de ene persoon zo gemakkelijk. Jezelf laten zien is niet verstoppen maar jezelf tonen. Jezelf laten zien is vertellen met kleding, houding en stem wie je bent en wat je wilt overbrengen. Vaak wilde ik gewoon achterin de klas zitten en mijn dag wegdromen. Onzichtbaar. Terwijl ik vroeger zo vaak met volle gemak een microfoon pakte en mensen toesprak met grapjes en grollen. 

Een grens opzoeken is jezelf ontplooien en ontwikkelen. De ene grens verleg ik omdat ik mezelf meer en meer wil laten zien, zoals ik dat op natuurlijke wijze deed toen ik nog een kleine meid was. Zonder al teveel nadenken doen wat ik wil doen. Overbrengen van kennis en enthousiasme. Dat blijft voor mij een soort van drempel, maar hij wordt, door het aangaan van de persoonlijke uitdaging, als grens opgezocht. Zichtbaarheid is kwetsbaarheid, maar juist die kwetsbaarheid maakt uniek. Dat probeer ik mee te nemen in mijn workshops en presentaties.

Karin Ramaker: Creatief Ondernemer | (Gast) Docent Creatief Webloggen | Blog Consultancy | Creatieve Marketing | Organisator/Producer Blog-Art, COB10 | Auteur Witte Koord | 7DI070

2 opmerkingen:

Suzanne zei

'Zichtbaarheid is kwetsbaarheid, maar juist die kwetsbaarheid maakt uniek. 'Goh, dat is een mooie gedachte, zo op tweede kerstdag. Drempels zijn uitdagingen. Dat je maar veel mensen mag inspireren!

Unknown zei

Getting out of your comfort zone, wordt in het in de motivatie literatuur ook wel genoemd.