dinsdag 4 mei 2010

Berlijn (5)


Als ik mezelf in ons
Berlijnse appartement betrap op het afwassen van servies dat eigenlijk al schoon is, besef ik dat ik echt ingeburgerd ben in de schoonfamilie. In deze stad leken we tot vandaag ook goed ingeburgerd te zijn op onze fietsen met precies de goeie, terloops trendy kleding. Een Duitse vrouw vroeg mij zelfs de weg – ik bedoel maar. Maar in het eerste ’t beste café in Kreuzberg dat we vandaag voor Milchkaffee binnen vielen, vielen we volledig uit de toon. De outfit die gisteren nog hip was, zag er hier ineens superkeurig uit. Zonder laptops voor onze neus of vellen papier waarop we zaten te mindmappen, kon men ons direct als toeristen identificeren. Elke wijk in deze stad heeft zijn eigen karakter. Wat zeg ik – elke straat is hier anders. Zo ben je in een straat waar het stikt van de Turkse eethuisjes en winkels, en zo bevind je je in een anarchistisch krakersbolwerk waarin ook een crèche, de muziekschool, een Freiluftkino en een Kunstraum zijn gevestigd. En om de hoek waan je je in Amsterdam-Zuid op z’n Berlijns. Al met al waren we zo lekker aan het fietsen dat we zomaar van de kaart af reden.

Geen opmerkingen: